Tuesday 28 January 2014

Blog Makanan di Labuan - Blogger - Blog Makanan di Labuan

Blog <b>Makanan di Labuan</b> - Blogger - Blog Makanan di Labuan


Blog <b>Makanan di Labuan</b> - Blogger

Posted: 21 Jan 2014 01:06 AM PST

  • Emergency meeting to discuss HUSM rat problem
  • KOTA BARU: USM board of governors is calling for an emergency meeting at the USM campus hospital (HUSM) to look into the severity of the rat infestation there.
  • Board chairman Tan Sri Dr Zulkefli A. Hassan said the meeting would be held tomorrow and the hospital director had been told to be ready.
  • "We also want to know what remedial measures have been taken by the hospital management. The meeting is to deliberate on the infestation problem and to find an effective solution as soon as possible,'' he said.
  • The Star had exposed the serious rat and mice infestation problem in the hospital, with the suspended ceilings among the infested areas.
  • It is learnt that sewer rats from an adjacent business centre had also "migrated" to the hospital through sewer tunnels. 
  • infestation is said to have gone on for 10 years !
  • Health Ministry has ordered the Kelantan Health Department to investigate the rat infestation at HUSM immediately.

Well we must congratulate The Star for arriving at the scene after 10 years. Imagine if The Star had not reported this matter - the rat problem would have gone on until Wawasan 2020 and beyond.

Deputy Minister of Education YB Kamalanathan (whom I met again just a few days ago at our favorite restaurant in PJ) said he was shocked at the rat infestation problem at the HUSM in Kota Bharu. 

Actually I am shocked that YB Kamal is shocked. In Malaysia most things are shocking. So there is really nothing to be shocked about anymore.  

In Malaysia, I will be shocked if there are no rats. 

I will be shocked if there are no roofs of buildings falling down. 

I will be shocked if the Prime Minister knows what he is saying and 

I will be totally shocked if the rasuah types do not win the UMNO elections.  

There are so many shocking things happening in Malaysia that they simply do not shock me anymore. In fact I have become numb towards shock. What about you folks? Do you still suffer shocks?

Are you shocked when a Minister's unemployed son buys an RM7.2 Million house and his father says 'So what?' Dont be shocked. This is the run of things in Malaysia.

Are you shocked when RM360 million is siphoned out of a poor peoples' fund to buy Harley Davidson and Porsches? I am not shocked at all. And the 'Kau' says 'Kam sa dau' ("I dont know" in Vietnamese).

So I am shocked when YB Kamal said that he was shocked about the 10 year rat infestation problem.  Folks, Dr Mahathir retired as our Prime Minister 10 years ago. 

Anyway lets get back to more shocking news. After 10 years of rat infestation, the Board of Governors of the HUSM has called for an emergency meeting. They say the "hospital director had been told to be ready".   Folks, here is a picture of the hospital director getting ready for the meeting :

Here is a picture of a member of the HUSM Board of Dinosaurs :

While you are checking up on the rats, can the HUSM Board of Dinosaurs also check and see if the nurses know how to extract blood from the patients on the first try? Try to avoid pricking the patients five times or six times. Three times is better than five times but still painful. If you can get it done on the first attempt that would be best.

Is the Board of Governors of HUSM Kubang Kerian aware of that problem as well? Dont be shocked. I am not shocked. 

Brunei Part 3 : Kampung Air Limbongan dan Tamu Kianggeh

Posted: 27 Jan 2014 03:20 AM PST

Sambungan Dari Brunei Part 2 : Perjalanan Miri ke Bandar Seri Begawan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Kemaafan ku pohon dari rakan2 blogger, followers dan readers.. di atas kelewatan dalam mengeluarkan sambungan entry Brunei ini.. Kesibukan dalam menerokai keindahan alam semula jadi di negara matahari terbit dan juga demam batuk ku yang teruk masuk hari ke-5.. 

Menyebabkan ku hanya memberi masa untuk badan ku berehat.. tanpa mampu mengarang tapi mampu buat blog walking huhuu.. Alhamdulillah hari ini batuk dan demam dah kurang maka aku cuba untuk membuat sambungan entry ini.. kalau tak berpuas hati faham2 la tengah sakit tak boleh nak mengarang dengan baik :D

Antara kampung air di Bandar Seri Begawan..

Okay la jom sambung cerita dari entry yang lepas.. Tidur di tempat mereka yang prihatin pada malam itu memang membuat aku nyenyak hingga kesokan pagi.. selepas waktu subuh dan setelah matahari naik dengan cerah.. ia menandakan waktu pagi yang baik bagi ku..

Faizal mengajak aku breakfast di restoran tempat beliau berkerja.. kali ni kedai dah mula beroperasi.. dan ramai pekerja lain.. for sure kene bayar.. tapi Faizal kata tak apa.. breakfast pun dia belanja.. makan Roti Canai Telur kuah Kari kambing dengan Teh Susu Panas..



Selesai sarapan Faizal menawarkan diri untuk bawa aku melawat kawasan sekitar.. tapi aku rasa cukup la dah menyusahkan dia dari semalam.. dan aku rasa mampu berjalan seorang diri.. dan Faizal suruh aku tinggalkan beg di tempat tido semalam.. tak payah la nak di bawa ke hulu ke hilir..

Tempat yang patut di lawati di sini ialah kampung air.. akan ada ramai pemandu bot kecil pelawa diri untuk menjadi tour guide ke kampung air berdekatan.. Jika anda ingin menggunakan perkhidmatan mereka boleh la menunggu mereka di sebelah Tamu Kianggeh di Sungai Kianggeh..

Keadaan kampung air yang bersih..
Boleh nampak Masjid Omar Ali Saifuddin dari sini..

Titi untuk ke rumah di kampung air ini..
Bot sebagai pengankutan penduduk di kampung air..
Sekolah Rendah (Biru).. Sekolah Menengah (Brown)


Terdapat beberapa keunikan di kampung air ini.. menyebabkan aku teruja berjalan dan bersiar di sekitar kampung air ini.. lengkap dengan surau mahupan masjid.. ada dewan untuk orang ramai berkumpul.. ada juga kedai runcit.. dan sesetengah rumah terlalu cantik dengan hiasaan pokok bunga dalam pasu.. mahupun pokok buah.. seolah seperti kebun.. tak nampak pun macam rumah mereka di atas air..


Jangan sangka rumah mereka kayu semata-mata saja..
Aircond, Tingkap Tinted.. LCD Tv.. ada taman pokok pasu lagi tu..
Bersih dan tenang jer..
Rasa macam nak ketuk pintu nak masuk dalam rumah jer..
Kalau di atas jalan "Bus Stop".. tapi ni Boat Stop la jadi nya hahaa.. :D

Selepas aku jalan-jalan di sekitar kampung air ini.. aku terus ke Tamu Kianggeh.. sebuah pasar pagi.. macam-macam benda rare ada.. termasuk jenis ikan yang aku tak pernah nampak.. dan tak jauh mana pun berjalan kaki dari kampung air ini ke Tamu Kianggeh dalam 25 - 35 minit.. merentasi Masjid Omar Ali Saifuddin..
Selamat Datang Ke Tamu Kianggeh
Ada di antara penduduk datang dengan menaiki bot..
85 % keadaan sungai ini memang bersih.. 

Di Pasar Tamu Kianggeh ini ada sejenis makanan yang aku cari.. ianya sejenis pulut (mungkin) dibalut dengan sejenis daun.. memang famous katanya.. bila baca di blog orang lain memang ada sebut pasal makanan ni tapi lupa pulak nama nya.. dan lebih mengecewakan ialah satu pun makanan special ni tidak ditemui.. terus kempunan hahahaa..
Buah ni aku pun tak pernah jumpa :D
Teringin nak beli tapi payah nak bawa nanti..
Lauk mungkin bermakna ikan kot..
Ikan Salai original dari kampung.. terbaik:D
Ikan Batu Karang

Beras Bandal ??? 

Beras Pusu ???

Jika sesiapa yang tahu makanan yang aku maksudkan itu silalah share nama nyer di comment di bawah yer.. 

Okay Pasar Tamu Kianggeh ni adalah sebuah pasar yang tidaklah besar tapi amat menarik untuk berjalan-jalan.. ada orang kata ia hanya beroperasi di sebelah pagi hingga tengah hari.. ada yang kata sampai lewat petang.. apa pun selain pasar terdapat juga gerai makanan..
Tempat makan yang selesa di gerai makan sekitar Tamu Kianggeh
Harga BD 0.50.. mungkin nasi lemak kot
Nak apa.. mihun atau nasi lemak dan kuih muih semua ada..
Jika datang pada waktu pagi memang meriah dengan makanan  :D
Tepung Pelita versi Brunei..??
Warna dan rasa lain dari yang lain tapi janji sedap dan terbaik.. :D
Ini Tapai kot.. aku rasa la.. nak kata ketupat palas macam tak jer..

Dan di sini adalah satu-satu nya tempat di mana anda boleh jumpa fridge magnet Brunei.. dengan harga yang agak mahal iaitu BD 4.00 hingga BD 6.00 untuk satu.. apa boleh buat dah kata fridge magnet collector beli la satu.. sekadar cukupkan syarat huhuhuu.. Continue Part 4


Blog <b>Makanan di Labuan</b>: Nasi Lemak Berlaukkan Pembalut Luka <b>...</b>

Posted: 22 Jan 2014 01:39 AM PST

SEREMBAN – Seorang wanita terkejut bukan kepalang apabila menjumpai cebisan pembalut penutup luka dalam nasi lemak yang dihidangkan kepadanya oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan, baru-baru ini.

Pengadu yang hanya mahu dikenali sebagai Tay, 33, berkata, kejadian itu berlaku pada 6 Januari lalu sekitar jam 10 pagi, ketika sedang mengikuti penerbangan dari Kuala Lumpur ke Labuan atas urusan kerja.

"Semasa dihidangkan, saya tidak nampak sebarang keganjilan pada nasi lemak tersebut. Bagaimanapun, selepas menghabiskan hampir 80 peratus nasi lemak berkenaan, barulah saya perasan ada sesuatu yang tidak kena.

"Pada awalnya, saya sangkakan objek ditemui hanyalah cebisan sotong dalam sambal nasi lemak. Namun, saya mula berasa loya dan jijik apabila mendapati benda asing itu merupakan pembalut luka terpakai," katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Katanya, tidak berpuas hati dengan kejadian itu, dia segera memanggil ketua krew kabin bertugas untuk melihat sendiri objek dijumpai dalam makanan yang mereka sediakan.

"Malangnya, respons diterima agak mengecewakan. Dia kelihatan acuh tidak acuh apabila diberitahu penemuan plaster luka berkenaan dan sekadar meminta saya mengemukakan aduan bertulis untuk tindakan susulan.

"Sehingga kini, saya masih menunggu jawapan daripada mereka (syarikat penerbangan) yang terus berdiam diri dalam hal ini," katanya.

Menurutnya, kesal dengan syarikat penerbangan tersebut yang seolah-olah bersikap lepas tangan terhadap masalah dihadapi menyebabkan dia membuat aduan kepada media.

"Bukan wang ringgit atau pampasan yang saya mahukan, cukuplah sekadar permohonan maaf daripada mereka. Saya harap, tindakan sewajarnya juga dapat diambil agar kejadian sama tidak berulang.

"Mujurlah saya tidak mengalami masalah kesihatan serius kecuali sedikit alahan pada kulit selepas makan hidangan itu. Sedikit sebanyak, saya berasa trauma dan serik untuk untuk menggunakan perkhidmatan syarikat penerbangan terbabit," katanya.

Sementara itu, Adun Rahang, Mary Josephine yang ditemui di pejabatnya, dekat sini berkata, pihaknya bersedia membantu pengadu dalam segala aspek.

"Kecuaian dilakukan tidak boleh diterima. Nama baik negara pasti akan tercemar jika pelancong asing yang berdepan situasi sebegini.

"Kita minta pihak berkaitan beri perhatian serius dalam perkara ini dan kita berikan tempoh seminggu untuk beri maklum balas," katanya. - SINAR HARIAN

Nasi Lemak Berlaukkan Pembalut Lukahttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/image-28.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/image-28-150x150.jpg19 January 2014 Author MNH Terkini,

SEREMBAN - Seorang wanita terkejut bukan kepalang apabila menjumpai cebisan pembalut penutup luka dalam nasi lemak yang dihidangkan kepadanya oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan, baru-baru ini. Pengadu yang hanya mahu dikenali sebagai Tay, 33, berkata, kejadian itu berlaku pada 6 Januari lalu sekitar jam 10 pagi, ketika sedang mengikuti penerbangan dari...

SEREMBAN - Seorang wanita terkejut bukan kepalang apabila menjumpai cebisan pembalut penutup luka dalam nasi lemak yang dihidangkan kepadanya oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan, baru-baru ini. Pengadu yang hanya mahu dikenali sebagai Tay, 33, berkata, kejadian itu berlaku pada 6 Januari lalu sekitar jam 10 pagi, ketika sedang mengikuti penerbangan dari Kuala Lumpur ke Labuan atas urusan kerja. "Semasa dihidangkan, saya tidak nampak sebarang keganjilan pada nasi lemak tersebut. Bagaimanapun, selepas menghabiskan hampir 80 peratus nasi lemak berkenaan, barulah saya perasan ada sesuatu yang tidak kena. "Pada awalnya, saya sangkakan objek ditemui hanyalah cebisan sotong dalam sambal nasi lemak. Namun, saya mula berasa loya dan jijik apabila mendapati benda asing itu merupakan pembalut luka terpakai," katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam. Katanya, tidak berpuas hati dengan kejadian itu, dia segera memanggil ketua krew kabin bertugas untuk melihat sendiri objek dijumpai dalam makanan yang mereka sediakan. "Malangnya, respons diterima agak mengecewakan. Dia kelihatan acuh tidak acuh apabila diberitahu penemuan plaster luka berkenaan dan sekadar meminta saya mengemukakan aduan bertulis untuk tindakan susulan. "Sehingga kini, saya masih menunggu jawapan daripada mereka (syarikat penerbangan) yang terus berdiam diri dalam hal ini," katanya. Menurutnya, kesal dengan syarikat penerbangan tersebut yang seolah-olah bersikap lepas tangan terhadap masalah dihadapi menyebabkan dia membuat aduan kepada media. "Bukan wang ringgit atau pampasan yang saya mahukan, cukuplah sekadar permohonan maaf daripada mereka. Saya harap, tindakan sewajarnya juga dapat diambil agar kejadian sama tidak berulang. "Mujurlah saya tidak mengalami masalah kesihatan serius kecuali sedikit alahan pada kulit selepas makan hidangan itu. Sedikit sebanyak, saya berasa trauma dan serik untuk untuk menggunakan perkhidmatan syarikat penerbangan terbabit," katanya. Sementara itu, Adun Rahang, Mary Josephine yang ditemui di pejabatnya, dekat sini berkata, pihaknya bersedia membantu pengadu dalam segala aspek. "Kecuaian dilakukan tidak boleh diterima. Nama baik negara pasti akan tercemar jika pelancong asing yang berdepan situasi sebegini. "Kita minta pihak berkaitan beri perhatian serius dalam perkara ini dan kita berikan tempoh seminggu untuk beri maklum balas," katanya. -<strong> SINAR HARIAN</strong>


Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

No comments:

Post a Comment

Post Popular