Thursday 27 March 2014

Sri Mersing: Makanan Pelik Orang Cina di - Blog Makanan di Labuan - Blog Makanan di Labuan

Sri Mersing: Makanan Pelik Orang Cina di - Blog <b>Makanan di Labuan</b> - Blog Makanan di Labuan


Sri Mersing: Makanan Pelik Orang Cina di - Blog <b>Makanan di Labuan</b>

Posted: 21 Mar 2014 11:05 AM PDT


Dunia dikejutkan apabila tersebarnya berita menerusi internet dan email yang mengatakan sesetengah orang China sanggup memakan bayi.

Memetik laporan The Seoul Times, mereka mengesahkan berita tersebut merupakan fakta apabila menerima beberapa keping gambar yang menunjukkan embrio dan janin bayi dijadikan sup sebagai hidangan kepada manusia.


Wilayah selatan Canton, Guangdong menjadi fokus utama apabila penduduk di sana menikmati sup herba bayi atas alasan ingin meningkatkan tahap kesihatan serta bertenaga sewaktu mengadakan hubungan seks.

Kali ini, sepasang suami isteri yang telah mempunyai dua orang anak gadis sanggup untuk menggugurkan kandungan berusia 5 bulan kerana mengetahui kandungan kali ketiga itu juga adalah perempuan.

Menurut sumber, bayi yang hampir dilahirkan dan mati secara semula jadi mencecah ¥2000. Manakala janin yang digugurkan pula berharga ratusan Yuan. Menurut wartawan tempatan, isu tersebut semakin serius apabila penduduk China amat mementingkan kesihatan serta pengaktifan polisi seorang anak dalam sebuah keluarga.


Bukan itu sahaja, The Next Magazine, sebuah majalah mingguan terbitan Hong Kong mendedahkan, janin dianggap satu makanan tambahan kesihatan dan kecantikan terbaru di China. Tambah mengejutkan apabila sumber memberitahu anggota badan manusia juga boleh dibeli di hospital.

Dalam temubual The Next Magazine dengan salah seorang ahli perniagaan Taiwan, Ms Liu, tujuan dia mengambil 'makanan' tersebut kerana atas kesedaran untuk meningkatkan tahap kualiti kesihatannya.


Tambah Liu, walaupun janin manusia mampu dibeli oleh ramai orang, namun, masih ada senarai menunggu 'waiting list' yang demi mendapatkan janin yang berkualiti.Menurutnya lagi, janin yang berkualiti adalah janin yang lebih matang serta janin bayi lelaki dimana ia disifatkan sebagai 'prime human part'.

Bukan itu sahaja, terdapat juga beberapa kes penyeludupan bayi di China yang berkemungkinan besar dijadikan sebagai sumber makanan kesihatan kepada mereka.

Pihak polis juga pernah menjumpai mayat bayi di dalam sebuah tong sampah yang mengandungi dua badan, empat tangan, dan enam kaki. Mengikut laporan siasatan, anggota badan mayat itu masih lagi baru dan dipercayai diceraikan selepas dimasak.


Kenapa ada segelintir golongan manusia yang sanggup melakukan sebegitu tanpa rasa bersalah?Selepas berlakunya Revolusi Budaya Mao, tahap kemanusiaan serta moral dalam kalangan penduduk di China semakin menurun.

Pada masa yang sama, dominasi Rejim Komunis Cina telah menyebabkan perlakuan dan percanggahan hak asasi manusia berada di tahap tidak normal seperti yang terjadi,kanibalisme. ~mynewshub

Pssttt......
Kaum cina di China memang kejam dan zalim, di Malaysia macam mana pulak?

Tree Top Restaurants <b>Labuan</b> Bajo - Fahmi Anhar

Posted: 20 Mar 2014 06:15 PM PDT

Deru baling-baling pesawat ATR 72 500 Wings Air sudah tidak terdengar lagi. Hamparan laut biru dengan gugusan pulau-pulau kecil di bawah pun sudah tak terlihat lagi. Saya baru saja mendarat di Bandar Udara Komodo, Nusa Tenggara Timur. Sengatan panas matahari terasa 2 kali lipat dari biasanya disini. Panas sekali. Ahh akhirnya, kesampaian juga mengantarkan kedua kaki ini menjejakkan tanah bumi Flobamora.

Bandar Udara Komodo Flores

norak? bodo amat | Bandar Udara Komodo Flores

Setelah beres dengan urusan bagasi, saya dan teman-teman langsung ngesot ke Labuan Bajo. Dari bandara ke pusat kota, saya belum menemukan kesan positif dari Labuan Bajo. Hanya panas dan debu-debu yang beterbangan. Jalanan di kota ini meskipun sudah diaspal mulus, namun naik turun dan berkelok mengikuti kontur perbukitan. Perut jadi mual. Apalagi kondisinya sedang lapar tingkat propinsi. Pokoknya belum merasa nyaman lah berada di Labuan Bajo.

Namun semua perasaan itu mulai pudar ketika kami memutuskan untuk "berteduh" di sebuah restoran. Satu demi satu tangga kayu saya naiki, dan sampai di tangga terakhir, pada saat itulah saya mulai merasa jatuh hati dengan Labuan Bajo. Kami mampir di Tree Top Restaurants namanya. Sebuah tempat makan unik yang terletak di jalan Soekarno Hatta, Kampung Tengah, Labuan Bajo, Flores, NTT. Cukup mudah untuk mengenalinya. Cari saja bangunan kayu bertingkat 3 yang berdiri diantara himpitan toko-toko kecil dan kios agen perjalanan wisata ke Pulau Komodo.

Tree Top Cafe Labuan Bajo

View Tree Top Labuan Bajo, tsakep!!!

Mak! View dari sini keren banget! Hamparan laut biru, puluhan kapal nelayan dan phinisi yang tak bisa bergerak bebas dalam ikatan jangkar, serta gugusan pulau-pulau kecil di kejauhan. Perairan Taman Nasional Komodo terhampar luas di depan mata. Yang paling epic dari Tree Top Restaurrants ini adalah kita bisa gelesotan di lantai 3 sambil menikmati view pelabuhan Labuan Bajo. Tersedia kasur-kasur mini dan bantal empuk.

Kami memesan set menu berisi seafood paket lengkap. Ada ikan kerapu goreng tepung, udang goreng, cumi asam manis, kerang saus tiram dan ranjungan! Disajikan dengan empat macam sambal, yaitu sambal matah, sambal terasi, sambal kecap manis dan sambal kecap asin. Sepiring nasi hangat, tumis kangkung dan aneka menu seafood adalah kombinasi yang sangat pas. Woohoo! Air liur langsung menetes membanjiri meja makan hahaha. Saking kalapnya, hidangan ini hanya bertahan beberapa menit di meja. Ludes!

Cari Hotel Murah di Labuan Bajo? Klik Disini

Seafood Party Treetop Restaurants Labuan Bajo

Seafood Party

Tree Top Restaurants bisa menjadi pilihan salah satu tempat makan di Labuan Bajo. Aneka menu makanan tersedia disini. Mulai dari masakan lokal khas Flores, aneka seafood hingga makanan western style. Pelayanannya ramah dan harga yang dipatok pun bervariasi dan masih terjangkau. Apalagi ditambah dengan suasana dan view kece. Mantabs!

Sambal Tree Top Restaurants Labuan Bajo

Sambal Tree Top Restaurants Labuan Bajo

No comments:

Post a Comment

Post Popular